JAN VAN BIJNEN – MODEST MAN

Artiest info
Website
facebook

 

credit: Wies Luijtelaar

Jan van Bijnen kent u misschien niet of nauwelijks van naam, maar de kans dat u hem als fan van muziek bij onze noorderburen al gehoord heeft is maximaal. Jan is een kei in het bespelen van snaarinstrumenten als daar zijn, akoestische en elektrische gitaren, pedal steel, mandoline, mandola, dobro, banjo, enzoverder, vaak in dienst van grote namen als Rob De Nijs en Freek De Jonge lieden, om maar die te noemen, een schier eindeloze rij artiesten voor wie hij speelde, maar ook arrangeerde en produceerde. Daar zijn ook hier toch iets minder bekende acts bij als Claudia De Breij of Markowski, of buitenlandse performers als de uitstekende singer-songwriter Adam James Sorensen (uit Chicago, maar woonachtig in Taipei, Taiwan- u hoort zijn ‘Midwest’ onderhand te kennen)

Maar Jan werkt ook samen in vast verband. Hij is al jaar en dag lid van Point Quiet, formatie rond Pascal Hallibert die zich specialiseerde in wat ze ‘Americana noir’ noemen. In 2016 vormde van Bijnen een duo met een andere muzikale veelvraat, Joost Verbraak, die, soms quasi gelijktijdig, trompet, bugel, trombone, hoorn, sousafoon, piano, orgel, accordeon, percussie speelt… Vergeten we iets? We zagen Verbraak | van Bijnen, zoals ze officieel heten, al een aantal malen aan het werk. Nou, met dit duo heb je de Wiener Philharmoniker niet meteen meer nodig. Blues, bluegrass, texmex en New Orleans vind je terug op hun eerste ‘2nd Line City’(enkel het knappe titelnummer is geen cover) De kleurrijke opvolger ‘Endless Road’ bevatte alleen nog eigen werk. Jan ontpopt zich op die platen tot zanger. Daarin bereikt hij niet het duizelingwekkende peil van zijn snarenwerk, gebiedt de eerlijkheid ons te zeggen. Maar hij hoeft zich evenmin te schamen voor zijn vocale vaardigheden, omdat zijn stem emotie uitdrukt, en daar draait het in muziek om.

Het was dus gewoon kwestie van tijd vooraleer Jan met een soloplaat voor de pinnen zou komen. Die is er nu en ze is, conform aan ’s mans bescheiden levenswandel, ‘Modest Man’ geheten. Het openingsnummer van dit lot van tien, is dan misschien slechts een opmaat, maar dit ‘Now You Know It’ blies ons toch maar van de sokken, al kunnen we moeilijk pinpointen waarom dat is. Je verwacht dat iemand als Jan de registers opentrekt op zo’n openingszet, maar het is net het omgekeerde: een oneindige droefheid kringelt op uit de melodie en de haast verzopen stem van Jan. Hij wordt hier bijgestaan door Hans Custers op bas en Joost Verbraak op diverse blazers en dat laatste zullen we geweten hebben, als de song plots openrijt en naar de hemel reikt. .. om al even gezwind weer weg te zinken: ‘Thunder and sizzling making room for peace and quiet’. We hebben de song intussen héél vaak beluisterd en weten nog altijd niet waarom we zo onder de indruk zijn en blijven van dit miniatuur.

Maar bon, de plaat gaat verder, gelukkig maar. Er volgen ‘And Your Daddy Too’, voorzien van een fraaie solo op de resonator gitaar, en ‘Recollect That Sign’, waar de mandoline voor een passende omkadering zorgt en Jan zelfs een hammond orgel inbrengt. Het wordt duidelijk dat Jan verfijnde en vertederende melodieën weet te bedenken, terwijl hij met de nodige omzichtigheid en tact heel persoonlijke dingen van zich afschrijft. De luisteraar verwerkt het op zijn manier, het mysterie blijft, en zo is dat maar goed. ‘Recollect That Sign’ is misschien wel het meest geslaagde lied in het aanbod. De instrumentale registers gaan nog iets meer open in ‘Foodtruck Kinda-Love’. De song schildert van milde humor doordesemde, walsende snapshot uit het leven van alledag, het soort lied dat een glimlach weet te toveren bovenop je doordeweekse ochtendstemming. Het door een tikkende klok begeleid ‘If Only For A Moment’ valt op door de ongewone klankleuren, via de gitaren, de dobro, de ukelele, de vibrafoon en de staande bas.

Hartverwarmend zijn het gemoedelijke ‘Join Me On The Porch’ (waarop Marcel van As, drummer van Spinvis, voor begeleiding zorgt, onder zijn alias [[]]togethermachine) en ‘The Me In You’, met zijn twang gitaar, gespeeld op een bariton. Het zijn twee songs die het lekker klein en gezellig houden. Een tramrit inspireerde ‘The Streetcar I Ride’. Pedal steel en een elektrische gitaar die ons doet denken aan David Lindley luisteren de song op. We hebben iets minder affiniteit met ‘Maybe A Dream’, dat om een of andere reden in de goede bedoelingen blijft steken, maar dat is persoonlijk en u mag daar gerust anders over denken. Met het titelnummer ‘Modest Man’ krijgt de cd een gepast slotakkoord. Het lijkt over Jan zelf te gaan, maar de namedropping in de loop van de song relativeren dat: golf spelen in Mar-a-Lago en Nelson Mandela ontmoeten? En wie is die ‘old black man’ die zo’n inspiratiebron was voor Jan en alleman? Zo blijft ook deze song enigszins enigmatisch, al past het epitheton ‘modest man’ wel degelijk op Jan, zoals de eerste strofen aangeven. Wat geen enigma is, is de muzikale invulling op deze ‘Modest Man’: het is constant een genot van Bijnen bezig te horen op zijn panoplie aan instrumenten. Jan leverde een plaat af die het ontdekken meer dan waard is.

Antoine Légat.

Tracklist:
01. NOW YOU KNOW IT 3:52
02. AND YOUR DADDY TOO 3:34
03. RECOLLECT THAT SIGN 4:23
04. FOODTRUCK KINDA-LOVE 3:53
05. IF ONLY FOR A MOMENT 2:56
06. JOIN ME ON THE PORCH featuring [[]]togethermachine 2:00
07. THE ME IN YOU 3:30
08. THE STREETCAR I RIDE 4:30
09. MAYBE A DREAM 4:53
10. MODEST MAN 3:18

All songs written by Jan van Bijnen

Credits:
Produced by Joost Verbraak and Jan van Bijnen
Mixed by Joost Verbraak at ‘t Muziekhuis for Howlin’ Chicken Records
Edited by Jan van Bijnen
Mastered by Walter Poppelaars at Studio Donderslag
Recorded by Joost Verbraak, Jan van Bijnen, Hans Custers and Marcel van As
DDP’d by Hans Custers
Graphic design by Imke Schreuder
Photography by Sonja Markowski (front cover) and Carlo van den Heuvel (inside)
Printed by Replifact Media BV

vocals | guitars | dobro | mandolin | mandola | pedalsteel | banjo | ukelele | bass guitar | double bass | piano | hammond organ | vibraphone | drums | percussion by Jan van Bijnen
accompaniment on #6 by [[]]togethermachine (marcel van as)
trombone | horn | sousaphone on #1 | drums on #9 by Joost Verbraak
double bass on #1 by Hans Custers
backing vocals on #9 by Nienke Dingemans